محمد باقرمحمد باقر، تا این لحظه: 11 سال و 2 ماه و 13 روز سن داره

سبك زندگي كودك

جایگاه مهد کودک در سبک زندگی اسلامی (قسمت دوم)

1393/4/16 11:36
734 بازدید
اشتراک گذاری

در ادامه مطلب قبلی باید به آسیب ها و نقاط قوت مهد کودک ها هم اشاره کنیم؛ چرا که مهدکودک ها در عصر کنونی برای برخی ها جزء ضروریات شده است.

 

برگردیم سر آسیب های مهدکودک . . .

اول این که کسی که می خواهد یک کلاس مهدکودک را اداره کند، باید ۲۵ تا ۳۰ کودک با بافت خانوادگی، فکری، فرهنگی، مذهبی و حتی زبانی را در یک کلاس در آن سنین حساس در کنار هم قرار دهد. مگر مربی می تواند معجزه کند؟ گاهی اوقات یک مادر از سه فرزند خود در خانه کلافه می شود و به یک بهانه ای آن ها را به خانه عمه و خاله می فرستند. این مشخص می کند که این سیستم نمی تواند موثرتر از اثر تربیتی خانواده باشد. مخصوصا این که بعضی از بچه ها ویژگی های خاصی هم دارند.

علاوه بر این بعضی از مهدها برای بچه ها آموزش های موسیقی و رقص هم دارند. یعنی به جای تربیت بچه ها، آن ها را با این مسائل بزرگ می کنند. به جز ورزش، نرمش و حرکت بدنی که برای بچه ضرورت دارد، این امور، بی بهره و لغو است و اثر سوء تربیتی دارد. 

در حال حاضر هم این قدر خاله و عمو در این محیط ها زیاد شده اند که بچه آن ها را با خاله خودش اشتباه می گیرد و جایی برای خاله اصلی او باقی نمانده است. این ها طبیعتا نقش الگو را برای او بازی می کنند و می توانند رابطه عاطفی محکمی با او برقرار کنند. برای همین است که گاهاً بچه ها محیط مهدکودک را به خانه و خانواده ترجیح می دهند.

از جنبه های مثبت مهدکودک هم می توان گفت که بچه می تواند ارتباط متقابل با دیگران را یاد بگیرد. می تواند همکاری، مسئولیت پذیری، تحمل نظرات و رفتارهای دیگران را بیاموزد. بچه می تواند با فرهنگ ها و افراد مختلف آشنا شود. البته آموختن این موارد در این سن حساس تربیتی، ضرورتی ندارد و بچه می تواند این ها را در سنین ابتدایی و راهنمایی هم یاد بگیرد.

البته به تازگی مهد قرآن هایی از سوی مراکز تبلیغی و فرهنگی راه اندازی شده است که اینگونه مهدها می تواند جایگزین مناسبی برای مهدکودک های معمولی باشد.

مهدهای قرآن معمولاً مفاهیم اسلامی، سنت و سیره پیامبر را در لابه لای شعر، بازی، مسابقه، کاردستی، تئاتر و سایر کارهای جذاب می گنجانند که این اصول و مطالب برای پایه ریزی اخلاقی و مذهبی کودک بسیار مهم تر از دیگر آموزه هایی است که در مهدهای کودک به کودکان می آموزند.

اما فراموش نکنیم که فرزندان ما امانت هایی هستند که به ما سپرده شده اند؛ پس باید در حفظ، نگهداری و رشد و تربیت آن بکوشیم تا در آینده فرزندانمان راه درست و صحیحی را بروند و عاقبت به خیر شوند و در این میان نقش مادر، محوری است و باید بیش از دیگران در تربیت کودک نقش داشته باشد.

مطلب مرتبط: جایگاه مهد کودک در سبک زندگی اسلامی (قسمت اول)

پسندها (2)

نظرات (2)

بابا و مامان آريا
17 تیر 93 13:04
ممنونم بابت مطلب جالب و بجاتون.اما لطفا اينو هم در نظر داشته باشيد كه مهدهاي قرآني هم علاوه بر حسنهايي كه دارن، ميتونن آسيب زننده نيز باشند چرا كه آيا اون مربي از تواناييهاي لازم جهت تربيت كودك برخورداره؟! آيا معجزه ميكنه؟ غير از اينه كه يه سري مطالب و رفتاراي تعصبي و آماتوري رو در غالب فرامين قرآني تو ذهن بچه القا ميكنه؟!! شما درست فرمودين كه اين كار رو بهتره بزاريم توي دوران مدرسه انجام بشه..چرا والدين به دنبال نتيجه گيري زودتر از موعد هستن؟دانش آموزي رو سراغ دارم كه بدليل داشتن اطلاعات ،و طبعا دخالت در امور تدريس باعث اختلال در كار معلم شده.بزاريم كودك بچيگيشو بكنه و از محبت پدرو مادر و خونواده، بهره ببره.محروم كردن بچه از محبت والدين به بهونه پيشرفت و تربيت و مهارت آموزي و ..... توي سنين پايين ، ميتونه به رشد عاطفيش لطمه بزنه.چه اشكالي داره بزاريم بچمون از كودكيش لذت ببره؟ ما كه تو اين كشور داريم زندگي ميكنيم چه اشكالي داره كه كار رو به كاردان و اينكاره بسپريم؟مگه كيفيت آموزشي مهد از معلمين مدرسه با اونهمه تجربه و تحصيلات و عبور از فيلترهاي اخلاقي و علمي مختلف، موثرتره؟قطعا خير. هيچ ميدونين مربيان مهدهاي كودك چطور گزينش ميشن؟؟!!!! يهو از كجاي دنيا پيداشون ميشه؟!!! هستن كسانيكه اينكارن . اما مگه والدين روي مربيان مهد تحقيق ميكنن؟؟ خواهشا قبل از بردنشون به چنين جاهايي بيشر مشورت كنين.به هر حال بازم ممنون بخاطر مطلب بجاتون. -------------- باتشکر از نظرت عزیز...
بابا و مامان آريا
17 تیر 93 13:26
راستي اينو هم عرض كنم كه واسه كسي نسخه نميشه پيچيد .هرچند بحث در اين مورد بسياره اما اگه واقعا بشه و بشه و بشه مربيان صاحب تجربه و متعهد و دلسوزي پيدا كرد، تجربه ميگه اين مربيان، پدرو مادرن. ------------- آفرین به این جمله ات: «این مربیان، پدر و مادرن» نه هیچ کس دیگه...